Pozytywne nastawienie

W trakcie leczenia może być niezwykle trudno zachować pozytywne nastawienie, jednak jest ono niezbędne i zawsze powinno pozostać na liście priorytetów w celu lepszego radzenia sobie ze skutkami ubocznymi. Obecnie nikt nie prowadzi badań pod tym kątem, ale najpewniej jest to spowodowane tym, że pozytywnego nastawienia nie da się sprzedać. Jednak z relacji wielu pacjentów wynika, że pozytywne podejście do życia jest istotnym elementem ukończenia terapii. Starajmy się być optymistami, ale jednocześnie realistami. Pozytywne nastawienie powinno nam towarzyszyć cały czas, lecz nie jest ono celem samym w sobie. Pamiętajmy także, aby nigdy nie tracić nadziei. Leczenie to okres, w którym powinniśmy być dla siebie szczególnie wyrozumiali.

Jak zachować pozytywne nastawienie?

Jest na to kilka skutecznych sposobów. Warto na przykład stworzyć listę, w której opiszemy dlaczego chcemy się leczyć. Taka listę powinniśmy sporządzić jeszcze przed podjęciem terapii i od czasu do czasu przypominać ją sobie. 


Podejmuję terapię, aby:

  • wygrać z chorobą,
  • poprawić stan swojego zdrowia,
  • dłużej żyć,
  • uniknąć marskości i raka wątroby,
  • mieć poczucie, że zrobiłem wszystko co w mojej mocy,
  • żyć dla swoich bliskich, których kochamy,
  • cieszyć się życiem i doświadczyć wszystkiego, co ma nam do zaoferowania,
  • pomóc sobie w osiągnięciu życiowych celów,
  • nie być dla kogoś ciężarem.

Spróbuj zmienić sposób swojego myślenia tak, aby każdą przykrą myśl zastąpić pozytywną. Jeśli jest nam na początku trudno w nie uwierzyć, powtarzajmy je sobie jak najczęściej.

  • Zamiast myśleć: „Czuję się przygnębiony…”, powiedz sobie: „Spisuję się najlepiej, jak potrafię…”
  • Zamiast myśleć: „Jestem zmęczony…”, możesz to wyrazić w formie: „To kiedyś minie…”
  • Zamiast mówić: „Nie podołam temu wszystkiemu”, powiedz: „Dam radę, bo jest to tylko chwilowe…”

Wsparcie

Ważnym elementem terapii jest możliwość zapewnienia sobie odpowiedniego wsparcia jeszcze przed podjęciem leczenia. Na pomoc powinniśmy liczyć przede wszystkim ze strony rodziny, przyjaciół (będziemy mieli doskonałą okazję poznać tych prawdziwych), współpracowników, służby zdrowia oraz innych chorych. Na pewno świetnym pomysłem będzie możliwość przystąpienia do grupy wsparcia, gdzie będziemy mieć okazję dowiedzieć się jeszcze więcej na temat naszej choroby, sposobów jej leczenia i skutkach ubocznych terapii.

Wygląd zewnętrzny

Optymistyczne podejście jest o wiele łatwiej osiągnąć, jeśli zadbamy o swój wygląd. Poprawi to naszą samoocenę i na pewno sprawi, że lepiej się poczujemy. 

Z własnego doświadczenia dodam, że w trakcie terapii – jak wyglądamy, tak się czujemy. Na początku nie doceniałem tej prawdy, ale obecnie gdy po porannej toalecie zobaczę w lustrze odświeżoną, ogoloną twarz, od razu czuję się zdrowszy. 

Wypróbuj kilka poniższych sposobów:

  • bierz codziennie prysznic lub kąpiel,
  • zrelaksuj się, słuchając ulubionej muzyki,
  • często nawilżaj swoje ciało,
  • zmień fryzurę na taką, która będzie adekwatna do aktualnego stanu naszych włosów,
  • mężczyźni powinni regularnie golić twarz,
  • kobiety powinny zadbać o makijaż,
  • zawsze ubieraj się w swoje ulubione ubrania nawet, jeśli przez większość dnia będziesz leżeć na kanapie.

Ćwiczenia fizyczne 

Ćwiczenia fizyczne to jeden z najważniejszych elementów wpływających na nasze zdrowie. Dlatego ruch jest wskazany także podczas terapii. Aktywność fizyczna pomaga zachować nam pozytywne nastawienie, ułatwia koncentrację oraz poprawia nasze samopoczucie. Oczywiście wszystkie ćwiczenia powinniśmy wykonywać w granicach rozsądku. Nie musimy wydawać fortuny czy biec w maratonie, aby być w dobrej formie. Zalecane są ćwiczenia o umiarkowanym stopniu intensywności jak np.:

  • ćwiczenia rozciągające,
  • spacery,
  • pływanie,
  • taniec,
  • praca w ogrodzie,
  • joga

Odprężenie i relaks 

Nie da się ukryć, że leczenie przeciwwirusowe może być przyczyną silnego stresu. Wiele osób czuje się przytłoczona tym, że należy pamiętać o regularnym przyjmowaniu leków, radzić sobie ze skutkami ubocznymi terapii, chodzić do pracy i wykonywać obowiązki życia codziennego. Dlatego ważne jest, aby znaleźć w tym wszystkim czas na relaks i odpoczynek. Każdy ma własny, sprawdzony sposób, który przynosi mu ulgę. Jest jednak kilka sprawdzonych sposobów na zmniejszenie odczuwanego stresu:

  • aktywność fizyczna doskonale wpływa na samopoczucie,
  • zdrowy trybu życia (racjonalne odżywianie, sen),
  • zajmowanie się w czasie wolnym rzeczami, które nastrajają nas pozytywnie,
  • słuchanie ulubionej muzyki, obcowanie ze zwierzętami, czytanie książek.

Spotkania towarzyskie 

Powikłania związane z leczeniem oraz codzienne obowiązki mogą prowadzić do pojawienia się poczucia niepewności i zwątpienia. Najkrótsza droga do depresji to własna izolacja od rodziny i przyjaciół. Utrzymujmy aktywne życie towarzyskie, ale bądźmy realistami, planując swoje spotkania. Pamiętajmy, aby poinformować najbliższych o podjętym leczeniu i możliwych konsekwencjach. Zyskamy komfort psychiczny, który pozwoli nam na odwołanie lub przełożenie naszych spotkań i uniknięcie w ten sposób niemiłych sytuacji. Starajmy się o jak najczęstszy odpoczynek i cieszmy się czasem spędzonym z bliskimi. 

Opracowano na podstawie broszury Hepatitis C Support Project (tłum. Paweł, oprac. Mirek).

Ważna uwaga
Wszystkie leki, które zamierzasz przyjmować w trakcie terapii trójlekowej, także te wydawane bez recepty, należy skonsultować z lekarzem prowadzącym. Dotyczy to również preparatów ziołowych i suplementów diety. 

Interesujące linki:

Brak komentarzy :